fbpx

Of je al dan niet een voorschot vraagt aan jouw klanten en waarom dan wel of niet lichten wij jou graag toe in deze blog.

De vraag is niet zo snel rechtlijnig met ja of nee te beantwoorden. Veel is afhankelijk van jouw manier van werken.

Haal jij de meeste van je werken binnen via jouw website? Dan gebeurt het vast vaak dat je de mensen in kwestie niet kent. Uiteraard ben je in dit geval meer geneigd een voorschot te vragen.

Werk je echter onder de kerktoren en/of via mond-op-mondreclame, dan is die neiging er vanzelfsprekend minder.

EHBA vertrouwt op jouw buikgevoel, maar we zetten voor jou graag even enkele feiten op een rijtje die het voor jou gemakkelijker kunnen maken om de beslissing te nemen al dan niet een voorschot te vragen.

EHBA: voorschot vragen

Een voorschot? Ja!

  • Het is de eerste keer dat je zaken doet met deze klant.
  • Er zijn twijfels over de solvabiliteit van de klant.
  • Een voorschot op de rekening is een extra motivatie op de werf.
  • Er moeten voor deze klant specifieke materialen/toestellen aangekocht worden.

Een voorschot? Nee!

  • Je kent de klant.
  • De klant komt bij jou dankzij een aanbeveling.
  • Je toont dat je financieel niet afhankelijk bent van de klant en dat jouw bedrijf een gezonde financiële status heeft. Dat biedt de klant extra vertrouwen. Al moet de klant natuurlijk zelf financieel sterk staan.

Wist-je-dat: 

Als er in jouw algemene voorwaarden niets vermeld staat in verband met een voorschot, dan hoeft jouw klant pas te betalen wanneer de werken helemaal voltooid zijn!

Je mag dus best verder blijven vertrouwen op jouw buikgevoel, maar hou zeker rekening met bovenstaande bedenkingen.

Ontvang jij graag meer van deze handige blogartikels vol tips & trics voor jouw bedrijf? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief

error: DEZE INHOUD IS BESCHERMD